Tłuszcze roślinne

Bardzo ważnym składnikiem optymalnej i zdrowej diety są tłuszcze roślinne. Stanowią one bowiem źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych. Kwasy tłuszczowe są niezbędne do prawidłowego rozwoju płodu oraz wzrostu u dzieci. Bogate źródło tłuszczu roślinnego to orzechy, ziarna, np. słonecznik oraz migdały.

Dlaczego tłuszcze roślinne są tak ważne?

Tłuszcze w organizmie stanowią składnik budulcowy oraz są materiałem energetycznym. Bardzo ważną cechą tłuszczów jest to, że rozpuszczają się w nich witaminy takie jak A, D, E, czy K.

kwitnąca roslina
Autor zdjęcia: nickjohnson

Najważniejsze cechy charakterystyczne tłuszczy roślinnych.

Nienasycone kwasy tłuszczowe w temperaturze pokojowej są stanu płynnego. W takiej postacie znajdziemy je na przykład w oliwie z oliwek i oleju rzepakowym bezerukowym (pozbawionym szkodliwego dla zdrowia kwasu erukowego). Kwasy tłuszczowe z rodziny omega 6 (linolowy, arachidowy, gamma – linolenowy) znajdziemy w oleju słonecznikowym, sojowym, kokosowym, kukurydzianym, z pestek winogron, z kiełków pszenicy. Kwasy te pomagają chronić nas przed rozwojem chorób układu krążenia. Dzieje się tak ponieważ mają zdolność do obniżenia stężenia we krwi cholesterolu całkowitego. Warto również zapamiętać, że kwas alfa – linolenowy, który znajdziemy w oleju sojowym, rzepakowym, z kiełków pszenicy, obniża ciśnienie tętnicze krwi oraz zapobiega arytmii serca.

Kwasy tłuszczowe typu trans

Kwasy tłuszczowe tupu trans powstają podczas produkcji margaryn z olejów roślinnych, kiedy to zmienia się ich struktura z konsystencji ciekłej w stałą. Należy pamiętać, że izomery tłuszczów trans powstające podczas takiego procesu wpływają negatywnie na zdrowie. Podnoszą one poziom cholesterolu LDL, a obniżają stężenie HDL, przez co zwiększają ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową. Izomery tłuszczów trans powstają również podczas smażenia na olejach roślinnych, pieczenia oraz grillowania produktów roślinnych